Lägenheten

Våran lägenhet ligger på cliffordstreet, en sidgata till strandgatan, vilket betyder att vi har havsutsikt. Lägenheten består av 2 badrum, 2 duschar, två sovrum (en dubbelsäng och två enkelsängar), kök, middagsbord, soffgrupp, teve och stereo samt balkong.

Huset har 48 våningar, vi bor på 12:e. Det finns en gemensam bbq-area, en inomhuspool (uppvärmd), jacuzzi, 3 utepooler, bastu och gym.

Morgon

Det här var den bästa morgonen på länge. Satte klockan på 8 och vaknade utvilad. Stack ner till gymmet i 45 minuter, simmade några längder i inomhuspoolen, käkade frukost på balkongen och fick 2 extra jobbdagar på utställnings grejjen (Tors och fre). Solen skiner, det är varmt och jag älskar våran lägenhet. Vilken jävla morgon!

Jobbdag 3

Idag jobbade vi vår tredje och sista dag på mässan. Mässan startar dock inte förens på tisdag och allt var inte riktigt klart idag så de frågade om vi kunde jobba imorgon också så jag tänker göra det, men Fanny orkar inte. Jag känner att det är värt det även om min kropp protesterar. Det är ändå 200 AUD, ca 1200 SEK.

Imorgon flyttar vi in i lägenheten också, ska bli så jäkla skönt! Tove och jag tänkte flytta våra väskor redan ikväll för vi har fått nyklarna, men det finns ingen el än så därför sover vi kvar på hostelet till imorgon. Annars måste jag tillbaka till hostelet imorgon efter jobbet bara för att hämta väskan och sen gå halva vägen tilllbaka för att komma till lägenheten. Jag måste även för checka ut redan ikväll eftersom receptionen öppnar klockan 7 och jag börjar jobba klockan 7. Lite struligt, men allt för pengar och lägenhet.

Imorgon uppdaterar jag med bilder och så på lägenheten också!

LÄGENHET!!

Vi har fått en lägenhet!!!
Kan inte fatta att vi fick den!!! När vi tidigare idag gick till mäklaren som skulle hjälpa oss trodde vi aldrig att vi redan skulle få besked om att vi numera hyr en lägenhet i surfers paradise! Han kollade på några av våra värdehandlingar och sa att han skulle göra så gott han kunde för att få oss "godkända". Det dröjde sen bara några timmar innan han ringde och sa att lägenheten är vår. Imorgon medans jag och Fanny jobbar kommer becci, Philip och Tove betala en bond, en slags förskottsbetalning som försäkring och som man får tillbaka när man lämnar lägenheten, samt även en förskottshyra på två veckor.
Sen flyttar vi in!!!!

Jobb och lägenhetsletande

Mitt första jobberbjudande var ingen höjdare. Var som sagt och provjobbade igår, men så som managern förklarade jobbet på intervjun lät mycket enklare än vad det egentligen var.
Jobbet gick ut på att stå på gatan och dela ut skraplotter. När personer skrapade lotterna skulle dem självklart skrapa fram 3 likadana symboler för att få en vinst. Priserna var ganska bra, man kunde vinna 2000 AUD, hotellnätter, en teve, inträdesbiljett till djurparker och vattenland mm. Kruxet var bara för att ha möjlighet att vinna var man tvungen att vara från Australien eller nya Zeeland, alltså vara medborgare, vara gift/sambo dvs bo ihop och vara 28 eller över 28år. Var man inte det hade man ingen chans att vinna.
Men om man nu kvalificera sig och skrapade fram tre likadana symboler var man tvungen att gå till ett resort som vi då egentligen jobbar för och där var de tvugna att gå på en runtvandring á 90 minuter för att sen få sitt pris.
Och vem pallar det? Och jag skulle bara få betalt om dom vann, var kvalificerade och gick rundturen och hämtade sitt pris. Då skulle jag tjäna 100 AUD dvs 600 SEK vilket är mycket, men i stort sätt ingen orkar gå till resorten och lägger bara ner lotten i fickan.
Vi alla vet ju hur jobbiga säljpersoner på gatan kan vara..

Men nu i helgen, fre, lör och sön ska både jag och Fanny jobba via work and travel som är företaget vi reser med. Vi ska jobba 12 h/dag och bära olika ställningar typ. Mer än så vet vi inte. Men vi tjänar ca 4000 SEK av att vara där i tre dagar så det är värt.

Lägenhetsletande verkar svårare än vi trott, men vi ska träffa en person som har massa lägenheter nu om en timme och så ska han försöka hjälpa oss. Det är nämligen väldigt svårt att hitta lägenheter för 2-3 månader som vi vill stanna. De flesta hyr ut 6 eller 12 månader. Men den här snubben vi ska träffa har en lägenhet som bara hyrs ut i 3 månader så den vore verkligen perfekt, men kruxet här är att de vill ha bevis på värdehandlingar som försäkring på att vi kommer betala och olika värdehandlingar ger olika poäng och vi måste komma upp i 100 för att få lägenheten och det är omöjligt för oss, men han ska som sagt hjälpa oss idag så får se hur det går.

Surf Camp i bilder

Tillbaka!

Hej igen! Förlåt för att jag inte bloggat mycket, men på surf camp hade vi inget internet och vi har nu tagit oss upp till Surfers paradise, gold cost och har haft fullt upp med jobbletande och lägenhetsletande.
Det är jätte kul att se att ni varit inne på min blogg ändå och letat efter nya inlägg. Det gör det så mycket roligare att uppdatera när man vet att folk faktiskt läser om min resa.

Vi börjar att prata lite om Surf Camp.
Surf Camp är ett surfläger anordnat av RipCurl, ett surfmärke här i Australien. Vi höll till på Seven mile beach som ligger 2 timmar söder om Sydney. Vi betalade 495 AUD för 5 dagars surfing, frukost lunch och middag och boende. Vi var dubbelt så många på campet den här veckan i jämförelse med andra veckor. Vi var 90 stycken då istället för 45 så vi var indelade i två grupper och sen var varje grupp indelade i 3 grupper så det blev sammanlagt 6 st grupper om ca.15 personer med 2 coacher/grupp.
En vanlig dag på Surf Camp såg ut ungefär såhär.
7.00 grupp 1 frukost
8.30 grupp 1 lektion a 2 timmar. Grupp 2 frukost
10.30 grupp 2 lektion a 2 timmar.
11.00 grupp 1 lunch
13.00 grupp 2 lunch. grupp 1 lektion a 2 timmar.
15.30 grupp 2 lektion a 2 timmar.
18.00 grupp 1 middag
19.00 grupp 2 middag

Som ni ser ett ganska hektiskt schema, så tiden gick väldigt snabbt, men det var kul (och sjukt jobbigt för armarna) att surfa 4 timmar/ dag i 5 dagar! "Som tur var" blev en lektion inställt på grund av för hård vind på land och den första lektionen fick avbrytas på grund av regn och blixtar.
Efter middag och mellan alla olika aktiviteter satt folk och drack vin/öl, andra låg i hängmattan, vissa solade, andra pratade surfing med instruktörerna och vissa kollade på surfingfilmer.

Lägret i helhet var det bästa surfinglägret och det kan jag säga även om det är det ända jag varit på och det kan jag göra pågrund av instruktörena och arrangörrern som var de bästa. Alla och då menar jag alla kunde surfa efter 5 dagar och ingen blev bortglömt och instruktörerna brann verkligen för det de gjorde. De älskade att se oss surfa och försöka och ingen kände sig dålig för allt vi gjorde såg de som framsteg och om det är något land som har självförtroende och ger feedback så är det Australien. Alla är så generösa!! Och på lägret var de extra snälla! Så alla som åker till Australien och vill surfa, åk till Sydney, boka in er på Surf Camp Australia arrangerat av Rip Curl. Åker du med Work and travel har du även 100 dollar rabatt.
Vi blev även fotade och filmade varje dag, som jag ska visa på bloggen när jag har tillgång till mina bilder via datorn.

Nu om Surfers paradise.
Vi åkte hit med buss som tog 15 timmar natten mellan lördag och söndag. Vi hade redan bokat in oss på ett hostell, och har nu förlängt där så vi kommer stanna i en vecka och förhoppningsvis sen kunna flytta till en lägenhet, men det verkar lite svårt på grund av att de flesta hyreslägenheterna hyrs ut i 6 eller 12 månader och vi ska stanna 2-3 månader. Men nu har vi hittat lite olika lägenhetshotell som vi funderar på att kolla upp.
Jobbletandet började vi med igår och jag och Fanny satt o tittade på gumtree som är Australiens blocket och hittade ett marknadsföringsjobb som vi sökte. Imorse var vi på intervju och imorgon ska vi provjobba så det verkar gött!
Jobbet är inte det bästa då det inte är en fast lön utan man ska dela ut gratis saker och skraplotter och om de vinner på lotterna får de lämna en deposit på 20 dollar som jag får lägga i fickan och så får de som vinner ta sig till ett resort och hämta ut sitt pris och får där tillbaka sin deposit på 20 dollar av resortet. Hämtar dom ut priser får jag även 80 dollar in på mitt konto. De vi egentligen gör då är att dela ut saker som företaget fått av sponsorer för att gäster ska ta sig till de här olika resorten och boka in sig där.
Vi får se hur det är på provjobbet imorgon, om det inte är så många som vill skrapa och om oddsen att vinna är låga är det kanske inte värt slitet..

Skriver mer imorgon förhoppningsvis och så småningom kommer bilder.
Bye mates!

Hostel

Tänkte skriva lite om de hostel vi hittills bott på.

Vi började på Wake Up! Hostel, i centrala Sydney, Pitt st.
Hostelet skulle lika gärna kunna vara ett hotell om det inte varför att man delar rum. Det var mycket fräscht, stort och möjligheten att hitta redkompidar om man reser ensam är enorm här!
Vi bodde i ett 6 share room, alltså med 3 våningssängar. Rummen var rena och rymliga, men man spenderar ändå inte så mycket tid där så standarden spelade inte så stor roll. På våning 1 fanns ett stort kök som liknar köken man hade i skolan när man hade hemkunskap. Alltså 4 små uppsättningar av kök i ett stort utrymme. Nackdelen med detta kök var att man fick kämpa för tallrikar och bestick men annars hur najs som helst.
På samma våning fanns även en teveyta med en stor platt TV och något som liknar en bred trappa där man kan ligga/sitta och kolla på film.
Längst ner i byggnaden ligger Side bar som är hostelets egna pub. Happy hour och billiga priser där!
Hostelet är dock dyrt pågrund av standarden och kostar ca 40 AUD/natt.

Noah's backpackers, Bondi beach.
Noahs har det bästa läget för de som vill ligga på stranden. På takterrassen kan du käka din frukost till vyn av stranden och surf dudes.
Köken var väldigt små och köken var inte helt utrustade. Ingen ugn och endast 2 kastruller trots tre kök..
Rummen var inte så mysiga. Smutsiga golv och knappt någon yta.
Det var även Goon förbud, dvs inget boxvin som är sjukt billigt här, mellan 10-15 AUD, dvs 60-90 SEK för 4 liter! Man var även tvungen att ara tyst efter 22. Hostelet kostar 27AUD/natt.

D-Lux hostel, kings Cross.
Här bor vi nu. Väldigt billigt, ca 24 AUD/natt. Vi antog att standarden skulle var sjukt låg pga priset, men läget och faktumet att vi har kyl, tv, dusch och toa på rummet väger upp de annars inte så fräscha lokalerna. Ska man stanna i Sydney bara några dagar och vill festa så ska man absolut ta sig till kings Cross och D-Lux är värt pengarna!
Minus är frukosten som ingår som endast är rostbröd med smör eller marmelad. Sen finns the påsar och kaffe pulver men då får man koka vatten själv. Vi har därför köpt ost bröd och juice så klarar vi oss.

Bilder från darling harbour

13/10/2013

G'day mates!

De senaste dagarna har jag inte haft nagot internet och sitter nu pa ett internetcafe utan de tre sista bokstaverna i det svenska alfabetet, hoppas ni fattar anda!

Igar tog vi det lugnt pa formiddagen och gick sen till Darling harbour och utsiktspunkten till operahuset fran den hamnen. Vi var dar och fotade i sakert en hel timme! Bilder kommer ni fa se snart, men nu sitter jag som sagt pa en offentlig dator sa kan inte ladda over bilderna.
Pa kvallen kopte vi en grillad kyckling (tack gode gud for att det finns i australien ocksa!) och lite gronsaker och gjorde en sallad. Sen begav vi oss ut pa stan, men jag som fortfarande ar forkyld kande inte riktigt for en lang utekvall sa gick hem i rimlig tid, medans resten korde pa till morgontimmarna.
Ikvall maste vi packa ihop vaskorna igen for imorgon bar det av till SurfCamp! Ska bli sa otroligt skont att fa allt serverat!!! Vi kommer inte behova tanka pa pengar, mat boende eller nat! Harligt!
Tror inte vi har internet dar sa vi far horas nar jag ar tillbaka darifran.

Kings Criss

Nu har vi återigen bytt hostel. Vi är nu tillbaka i city och ett område som heter Kings Cross. Hostelet vi bor på är väldigt billigt, 24 AUD natten och vi ska bara stanna 3 nätter så det är värt.

Vet inte riktigt vad vi ska göra i helgen, det lär bli utgång ikväll eller imorgon, kanske båda, men känns halvjobbigt att lägga pengar på det faktiskt. Så vi får se hur det blir.

Bondi

Både igår och idag var vi på bondi beach. Idag var det så sjukt varmt, närmare 40 grader! I skuggan!!!!!
Men som tur va var det lite molnigt så det kändes inte som att det var så varmt som det var. Har bränt mig lite i ansiktet dock och i knävecken. Har även dragit på mig en förkylning.. Men den är i ett tidigt stadie så jag klarar mig!

Imorgon åker vi in till city till ett nytt hostel och bor där i tre nätter innan vi åker iväg på surfcamp.
Ska bli så skönt med surf camp! Då behöver vi inte tänka på mat, pengar eller boende och kan istället bara surfa, få allt serverat och inte använda plånboken på 5 dagar! Awesome!

Bilder

På andra sidan jordklotet

Igår när vi vara nere på Side bar så träffade vi väldigt många svenskar, väldigt ånga skåningar. Malmö, Helsingborg, Göteborg och sen Uddevalla och Västerås. Vi hörde i stort sätt skånska överallt, men så hörde jag en prata stockholmska eller iallafall från den trakten. Så jag kände mig tvungen att fårga om han var från Stockholm. Då svarade han:
-Nej jag är ifrån Södertälje.

Precis som jag!! Vad är oddsen??
Kändes skumt att träffa någon från sin egen hemstad på andra sidan jorden!

Några av de andra svenskarna vi träffade igår ska vi dra med ut på touring idag tänkte vi eftersom vi aldrig hann med det igår.

Informationsmöte

Det har varit mycket information att ta in idag. Jag sov lite halv kasst inatt, nog mest på grund av tidsskillanderna och klockan 9 i morse begav vi oss till work and travel company Office för informationsmöte. Vi fick där även våra bankkort och bankinformation. Det var mycket info att ta in när man är halv trött, men tror att det mesta fastnade. Vi har precis också fått veta att det är en stor helg här i Australien den här helgen. Vi har hört många säga att det är en public weekend och att många ställen håller stängt och idag fick vi förklaringen att det är labor day, drottningens födelsedag och skepp från världskrigen ska komma in till hamnen och det förväntas 10 tusentals människor kring hamnen hela dagen som ska avslutas med en massiv fyrverkerishow! Surfing camp är nu bokat också. Vi hade tänkt åka nu på måndag, men det var fullt så vi får åka en vecka senare tyvärr, men vi vill verkligen göra det och work and travel gör det väldigt förmånligt. För 395$ får vi: -5 dagar, 4 nätter -11 surfinglektioner -all utrustning -all mat -boende -free T-shirt haha -professionella bilder,HD-videos Hur bra låter det inte?? Nu ska vi käka pizza och sen fixa lite med bankkontona. Ikväll är det gratis dricka mellan 7-8 i vår bar så gissa vart vi ska vara, haha Bye mate!

Hello Australia

Idag landande vi äntligen i Australien!
Flygen hit gick som på räls. Alla tre flyg var ca. 30 minuter sena, men landade ändå i tid. Cathay pacific som flygbolag var hur bra som helst, även om maten inte var den bästa, men då är jag den kräsnaste när det gäller flygplansmat..
Vi landade iallafall 8.45 lokal tid och jag som inte sov resan mellan Hong Kong och Sydney var väldigt trött. Vi tog oss igenom tullen hur enkelt som helst och det tog bara ca.10 minuter innan bussföretag som skulle hämta oss kom. Så allt gick verkligen som på räls.
Väl på vårt hostel som vi ska bo på i 4 dagar, Wake Up!, hoppade vi direkt in i duschen och begav oss sen ut på stan för att äta något. Sen var vi alla så fruktansvärt trötta att vi valde att sova i en timme och sen senare på kvällen gå ner på hostelets side bar för bbq. Vi försov oss dock och sov i ca 3 timmar, haha. Men det var nog lika bra annars hade vi somna för tidigt nu ikväll och vaknat tidigt imorgon. satt där en stund, deltog i en biljardtävling och tog en drink. Nu sitter vi och egentligen väntar på att klockan ska bli någorlunda mycket så vi kan gå och lägga oss och sova ut till mötet imorgon.
Vi delar just nu rum med tre killar. En från Kanada,en från Belgien och en från Chicago. Det är alla väldigt trevliga och vi har umgåtts med två av dom under kvällen.

Imorgon har vi som sagt möte, sen ska vi gå på en free tour som WakeUp! arrangerar. Kanske lite sol och bad efter det. Vi får se!